Problemknuserne
Indhold
I har et problem hjemme på skolen – måske flyder det for meget med affald eller der ikke nok at lave i frikvartererne? I denne workshop lærer eleverne med innovationsmetode at finde løsninger på et problem, bygge prototyper af dem og lægger en plan for at gennemføre dem!
Målgruppe og omfang
- Klassetrin: 6.-9. klasse
- Fag: Relevante fag alt efter valgt problemstilling + temaet Innovation og entreprenørskab
- Antal elever: maks. 30
- Lektioner: 4-6
Forberedelser
Eleverne skal være inddelt i grupper á 4-5. Du definerer problemstillingen i samarbejde med MIND FACTORY.
Afvikling af forløbet
MIND FACTORY by ECCO afvikler workshoppen . Du understøtter eleverne i alle faser med den viden om processen, du selv opnår ved introduktionen af den til eleverne, og med din viden om det valgte emne.
Læringsmål, 5-6. klasse, relevante faglige mål fra Fælles Mål (aftales) + Innovation og entreprenørskab* | ||
Kompetenceområder | Færdigheds- og vidensmål | Omsatte læringsmål i forløbet |
Handling | Præsentere resultater og projekter | Eleven kan præsentere resultatet af processen (prototypen) for klassen og senere til den relevante målgruppe |
Kreativitet |
Formidle viden gennem modeller, skitser og visuelle udtryk |
Eleven formidler en løsning på problemstillingen som en prototype |
Kreativitet | Viden om kreative processer | Eleven får gennem øvelser viden om kreative processer |
Kreativitet | Deltage i idégenerering | Eleven producerer idéer i de tilrettelagte idégenereringsøvelser |
Omverden | Samtale om vurdering af idéer | Eleven kan vurdere idéer ud fra givne kriterier i en samtale med gruppen |
Omverden | Samtale om muligheder og problemstillinger i verden | Eleven kan forstå problemstillingen ud fra dens samfundsmæssige kontekst og ud fra dens målgruppe |
Personlige resurser | Mod og vilje til at udfordre sig selv og sine kammerater | Eleven udfordrer kendte idéer og løsninger på problemstillingen |