Den intelligente skraldespand
Indhold
I dette forløb kommer eleverne fra et problem til et produkt med kreativ og innovativ designmetode. De udtænker en intelligent skraldespand og laver en prototype i genbrugsmaterialer, Lego og andre relevante materialer og prototypeværktøjer tilpasset deres klassetrin.
Målgruppe og omfang
- Klassetrin: 5.-9. klasse
- Fag: Temaet Innovation og entreprenørskab og evt. Natur/Teknik eller Fysik/kemi ved brug af microbits / littleBits i designprocessen
- Antal elever: maks. 30
- Lektioner: 4
Forberedelser
Eleverne skal være inddelt i grupper á 4-5. Læreren definerer den endelige opgave med udvikling af skraldespanden i samarbejde med MIND FACTORY, så den er tilpasset klassetrinnet.
Afvikling af forløbet
MIND FACTORY by ECCO afvikler workshoppen . Du understøtter generelt eleverne i alle faser og bruger den viden om processen, du selv opnår ved introduktionen af den til eleverne.
Læringsmål, 5-9. klasse, Innovation og entreprenørskab* (Kan kombineres med mål fra Natur/Teknik eller Fysik/Kemi (modellering) ved brug af microbits / littleBits i designprocessen) | ||
Kompetenceområder | Færdigheds- og vidensmål | Omsatte læringsmål i forløbet |
(Modellering) | (relevante mål ift. klassetrin) | (Eleven kan designe enkle modeller af produkter med digitale værktøjer) |
Handling | Præsentere resultater og projekter | Eleven kan præsentere en prototype af en intelligent skraldespand for klassen |
Kreativitet | Viden om kreative processer | Eleven får gennem øvelser viden om kreative processer |
Kreativitet | Deltage i idégenerering | Eleven producerer idéer i de tilrettelagte idégenereringsøvelser |
Omverden | Samtale om vurdering af idéer | Eleven kan vurdere idéer ud fra givne kriterier i en samtale med gruppen |
Omverden | Samtale om muligheder og problemstillinger i verden | Eleven kan diskutere problemstillingen med skrald ud fra deres generelle viden om menneskelig adfærd |
Personlige resurser | Ansvar i forhold til egne og fælles projekter | Eleven tager ansvar for, at gruppen kommer videre, hvis den kører fast |